Halloween to nie żadne święto. To wielki pseudo-karnawałowy festiwal upiorów, strachów i duchów połączony z żebraniem o cukierka – dość osobliwy dodatek do importowanej z Ameryki plastikowej popkultury. To dzień, który w Polsce kojarzy mi się przede wszystkim ze sztucznym zwiększaniem sprzedaży dyni, kostiumów karnawałowych i upiornych gadżetów.
Jeszcze dwadzieścia lat temu o Halloween słyszeliśmy w Polsce jedynie w telewizji i to nawet nie w wiadomościach, a w amerykańskich serialach obyczajowych typu Dr. Quinn. W szkole nauka angielskiego opierała się nauce wierszyków i rymowanek, a z okazji zbliżającego się końca października uczyliśmy się o tym jak opowiadać o naszej rodzimej tradycji odwiedzania grobów z okazji All Saints’ Day.
Z czasem jednak nauka języka rozszerzyła się o wiedzę na temat kultury danego kraju i zabawy z okazji Halloween zagościły nie tylko w szkołach, ale i w przedszkolach. Kościół miał w sprawie tego nowego obyczaju wiele do powiedzenia, ale w końcu reklamy strojów na Halloween zagłuszyły ten nikły głos sprzeciwu.
Halloween – tak czy nie?
Każdy ma w sprawie obchodzenia Halloween własne zdanie. Jedni protestują, drudzy nie widzą w tym nic złego, a jeszcze inni cieszą się, że Polska goni Zachód… Goni Zachód, bo na Zachodzie Europy to Halloween jest już tak samo popularne jak w Ameryce. Tak się składa, że miałam okazję być w Holandii podczas Halloween i na własne oczy przekonałam się jak to wygląda na tym Zachodzie.
Siedziałam akurat w domu mojej holenderskiej koleżanki, gdy ktoś znienacka zapukał do drzwi. Ciemno, cicho i późno, bo około 20, a tu nagle pukanie. Podeszłyśmy do okna, żeby sprawdzić kto się do nas dobija, a tam poprzebierane dzieciaki z okrzykiem ’Trick or treat!’.
Dla mnie oczywiście była to super atrakcja i okazja do poznania tej nowej tradycji o której słyszałam jak dotąd jedynie w szkole albo w telewizji… Jednak ku mojemu ogromnemu zaskoczeniu dla mojej holenderskiej koleżanki również była to nowość!
Jaki więc Zachód mamy gonić, skoro mieszkająca w dużym holenderskim mieście nastolatka (wtedy jeszcze) nigdy wcześniej nie spotkała się z 'tradycją’ zbierania słodyczy po domach w przebraniu trupa???
Halloween – produkt popkultury czy tylko zabieg marketingowy?
Obchodzenie Halloween ma tak naprawdę tyle wspólnego ze świętowaniem, co choinka ustawiona na środku centrum handlowego 3 listopada. Kolędy rozbrzmiewające w sklepach, bombki na wystawach i cały ten bożonarodzeniowy zgiełk na miesiąc przed Adwentem to przecież tylko sposób na podniesienie sprzedaży zabawek, perfum i wszystkiego innego, co tylko może zasługiwać na miano gwiazdkowego prezentu.
W tym kontekście „zwyczaj” obchodzenia Halloween spada specom od sprzedaży i reklamy jak z nieba – toż to doskonała okazja żeby sprzedać kostiumy karnawałowe już jesienią!
Halloween od zawsze kojarzyło mi się z maskaradą o upiornej tematyce. Na taką okazję stroje czarownicy, kościotrupa czy ducha są jak najbardziej na miejscu. Czuję się jednak nabijana w butelkę, gdy widzę w telewizji reklamę przebrań dziecięcych ze Spidermanem na czele. A cóż niby Spiderman ma wspólnego z Halloween??? Chyba tylko tyle, że świetnie pasuje do reklamy i każdy dzieciak będzie chciał taki strój mieć niezależnie od okazji. Prościej i uczciwiej byłoby powiedzieć wprost o co chodzi i ogłosić:
Po co czekać do stycznia?! Kup kostium karnawałowy już dziś!
Przepraszamy.
Jak możemy poprawić artykuł?
Dziękujemy za przesłanie opinii.